Fungsi Glutathione

March 13, 2019



A. Apa Itu Glutathione

Glutathione ialah protein yang secara semulajadi dihasilkan di dalam tubuh yang sangat berperanan penting dalam sistem kekebalan tubuh dan juga regenerasi sel.
Glutathione juga berperanan sangat baik sebagai antioksidan dan antitoksin.Glutathione ini merupakan salah satu antioksidan terbaik yang hanya daripada pengambilan makanan harian yang dimakan.
Glutathione adalah molekul kecil yang terbentuk daripada tiga jenis asid amino lain iaitu cysteine, glycine, dan glutamat, yang ada di hampir setiap sel tubuh. Tubuh kita mampu menghasilkan glutathione.
Glutathione adalah satu-satunya antioksidan intraselular, ia mampu menjaga kesihatan dengan melawan penyakit dengan meneutralkan radikal bebas dan menjaga antioksidan lain, termasuk vitamin C dan E, dalam bentuk aktif mereka.
Glutathione ini juga dapat membantu hati dalam memproses racun, membantu sintesis DNA dan protein, dan menetapkan kedua-dua kitaran nitrik oksida dan metabolisme zat besi.




B. Fungsi Glutathione


➔    Kulit menjadi anjal
➔    Menghalang dan memudarkan JERAGAT pada kulit.
➔    Meningkatkan kecerahan kulit di seluruh anggota badan.
➔    Melembutkan dan menghaluskan tekstur kulit
➔    Melambatkan proses penuaan
➔    Membantu menurunkan berat badan
➔    Memberi kelembapan dan kesegaran pada kulit
➔    Apabila sinar UV(matahari) menembusi jauh ke dalam dermis dan boleh menyebabkan penuaan kulitawal dengan cara merosakkan serat kolagen. Glutathione adalah antioksidan kuat yang melindungi serat kolagen dari kerosakan dan melindungi kulit.
➔    Paparan UVB meningkatkan jumlah melanosit yang menyebabkan hiperpigmentasi yang menggelapkan kulit. Telah dilaporkan bahawa glutathione mengurangkan pengeluaran melanin dengan menekankan aktiviti tirosinase dan beralih sistesis eumelanin untuk pheomelanin.
➔    Glutathione adalah pilihan yang sempurna untuk supplemen makanan dan produk kecantikan yang menjanjikan untuk memberi kepada manfaat kulit.
➔    Mengurangkan parut & tompok hitam
➔    Mengurangkan rekahan pada tumit
➔    Mengurangkan stretchmark
➔    Melembapkan bibir yang kering
➔    Mengatasi masalah keguguran rambut
➔    Menjaga kesihatan rambut dan kuku.
➔    Menambah stamina
➔    Mengatasi masalah keguguran rambut

You Might Also Like

0 comments

Instagram